HTML

it2it blog

www.it2it.hu hírek, interjúk, leírások
Avagy hogyan lehet a web segítségével állás, munka és szakmai kapcsolatokat építeni, közveítők nélkül (vagyis inkább automatizált közvetítői funkciókkal)

Rovatok

Címkék

érdekességek (2) funkciók (3) hírek (2) magazin (1) seo (2)

Utolsó kommentek

Akik a legjobbakat tanítják

2008.01.28. 09:47 exc

Avagy hogyan telnek egy IT oktató mindennapjai. A NetAcademia vezetőjével, Fóti Marcellel beszélgettünk.

it2it: Talán kezdjük azzal, hogy mutasd be röviden a NetAcademiát.

F.M.: A NetAcademia, mint cég, 1998-ban alakult, és 2000 óta hívja magát Oktatóközpontnak. Jelenleg 15 fős a létszám, ebből 10 oktató. Szinte kizárólag a felnőttképzés, azon belül is az informatikai mérnöktovábbképzés területén dolgozunk. Mind Windows, mind Linux területen otthon vagyunk, de ha valamit ki kellene emelnem, akkor azt mondanám, speciális szakerületünk a biztonság (Ethical Hacking), az adatbányászat, a .net-es fejlesztés - és még persze sok minden más. A speciális szakterületeink mögött mindig egy-egy kiemelt szaktekintély, sok esetben MVP áll, nélkülük nem lenne a NetAcademia az, ami. Így áll elő, hogy legalább tíz "legfontosabb" szakterületünk van. A kollégáim teszik lehetővé, hogy büszkén mondhassam a jó kis kétértelmű szlogenünket: a legjobbakat tanítjuk!

it2it: Hogyan telnek nálatok egy oktató mindennapjai?

F.M.: Ez attól függ, van-e éppen tanfolyama. Ha van, az élet egyszerű: a tanfolyam és a hallgató szent dolog, 9-től 4-ig, hétfőtől péntekig csak az van. Volt olyan, hogy két hónapig folyamatosan, megállás nélkül ezt csináltam. Ilyenkor az ember annyira belejön, hogy nem akar kiszállni.

Persze el is fáradok, de nem mondanám rá, hogy fárasztó, mert ennek a szónak negatív töltete van. Ilyenkor szokott összegyűlni olyan 60-80 fontos e-mail, amit "majd legközelebb" kezel le az ember.

A magam részéről van még egy érdekesség: teljesen egyprocesszoros vagyok, tehát amikor tanfolyam van, nem azért nincs más, mert nem érdekel, hanem mert kiszorul a fejemből. Ettől függetlenül persze laza a dolog, ha valami jól ismert témáról van szó. Az oktatás a showbiznisszel rokon műfaj, egy jól bevált, felépített előadást az ember ötvenedszer is élvezettel ad elő. Ha pedig nincs tanfolyamom, rám zúdul az elmaradt élet. Melyik a jobb?

it2it: Ez hány óra tanítást jelent hetente? Milyen gyakran fordultok elő konferenciákon és mivel telik a fennmaradó idő?

F.M.: A mi tanfolyamaink 40 órásak. Teljes munkaidő. Olyan kéthavonta jön egy-egy konferencia előadási felkérés, de több esetben ez országos "ródsó", ebből lesz az, hogy ezt is gyakran csinálja az ember. Időben nehéz összeegyeztetni a tanfolyamokkal, annyi szent! Ami pedig a fennmaradó időt illeti, azt gondolnátok, hogy az már nincs is. Dehogynem.

Egy ismerősöm egyszer azt mondta nekem, amikor panaszkodtam, hogy semmire nincs időm: az embernek arra van ideje, amit fontosnak tart. Ezt a bölcsességet akkor megfogadtam.

Én a magam részéről egyrészt hosszútávfutok, félmaratonokra készülök. Mikor?

Reggel 6-tól 7-ig lenyomok egy tíz kilométert, s még simán beérek 9-re.

Péntek délutánonként pedig egy festőiskolába járok festeni. Elkezdtem én is fotózni, mint ebben a digitális korszakban mindenki, de hamar rájöttem, hogy egy csomó dolgot úgysem lehet megcsinálni. A fényviszonyok, a látószög, a mozgás és egyéb nehezítő feltételek miatt. Hát akkor fessük le.

Délután 4 után szabad az ember, előbb szabadul, mintha "rendes" munkahelye lenne. Nincs túlóra, nincs határidő, nincs reklamáció soha. Az egyik szempont, ami miatt leragadtam az oktatásnál, az pont ez: ha egy tanfolyam 2-ig tart, akkor 2-ig tart, pont. Persze amióta cégvezetősködöm is, picit árnyaltabb a kép, előfordul, hogy 7-re érek haza, vagy becsúszik egy üzleti vacsora. De mivel nálam este 9-kor leoltják a villanyt, ez erősen behatárolja, hogy meddig éjszakázom :)

it2it: A tanítást mindenki főállásban végzi, vagy vannak esetleg olyanok is, akik az oktatás mellett projekteken dolgoznak?

F.M.: Hát most akkor bevallom: én sohasem dolgozom projekteken. Sokan hiszik azt, hogy az igazi tanítómester az élet, de ez nem igaz. Az igazán hatékony problémamegoldáshoz a hiperszéles látókör vezet, ez pedig úgy érhető el, hogy az ember mindennel foglalkozik egy témában, egy adott témakör minden aspektusát kénytelen megfigyelni: tehát amikor tanfolyamra készül. Emellett sosem fog felérni egy, azaz egy darab projekttapasztalat azzal, amikor tizenkét cégtől tizenkét ember hoz tizenkétféle problémát és esetet és megoldást a tanfolyamra. Tudásszerzés szempontjából egyszerűen nem hatékony a projektesdi: két hónap alatt felépíteni egy nyavalyás címtárat? Erre elég fél óra. És akkor mit tudsz még a replikációról, a Kerberosról, az LDAP-ról stb? Semmit. A projekten remegő térddel végigcsináltad a folyamatot egyszer, illetve a pilottal együtt kétszer. Ez így túl lassan válik tudássá.

Szóval felőlem dolgozhat az oktató projekteken, de nálunk az oktatás minden kollégánál a főállás. A projektesdi-szaktanácsadásosdi csak hab a tortán.

És még egy dolog: ismétlés a tudás anyja. Amikor az oktató huszonhatodszor épít fel tanúsítványalalpú IPSec-csatornát a hallgatókkal, olyan szintű rutinra tesz szert, ami páratlan az iparban. Ki az, aki rajta kívül szinte fejből tudja az IPSec összes bitjét, beállítását és nyavalyáját?

it2it: De mennyire élő és használható ez a tudás az IT piacon?

F.M.: Egyesek azt mondják, az informatikai piac telített, nem lehet elhelyezkedni. Nos, tucat-informatikusból van elég. De ha már a specialitásokra térünk, kiderül, hogy iszonyatos szakemberhiány van egyes területeken. A munkáltatók azzal szembesülnek, hogy egyszerűen nincs kit felvenni. Ekkor jön el a mi időnk, és felkínáljuk, hogy adott típusú szakembert faragunk a sima informatikusból. Erre - lekopogom - óriási az igény, és amíg a hazai felsőoktatás nem lesz képes hadrafogható diplomásokat kibocsátani, addig nekünk nyert ügyünk van. Tavaly nyáron például magának a Microsoftnak képeztünk ki egy tucat friss diplomást igazi szakemberré.

Kamatoztatható? Hát, amennyiben többet keres egy rendszermérnök egy tonercserélő szakembernél, akkor szerintem igen.

it2it: Miért jó oktatónak lenni? Miben különbözik ez egy tanári állástól (a fizetéstől és a tanítás iránti vonzalomtól eltekintve)?

F.M.: Köszönöm kérdésed, mert jó kérdés. Az egyszerű válasz az, hogy itt erősen motivált felnőttekkel, gyakorlatilag a kollégáival foglalkozik az ember, így nincs szükség felesleges körökre. Nincs fegyelmezési probléma, nincs korrepetálás, nincs adminisztráció. Igaz, az óraszám sem 20 óra hetente. De nincs dolgozatjavítás sem, amire még 20 óra kellene. Nyugisabb.

it2it: Ha már itt tartunk: jól fizető munka az oktatói állás?

F.M.: Ez nagyon jó kérdés, a válaszról fogalmam sincs. Gyakorlatilag 1996 óta oktatásból élek, ebből az utóbbi 10 évben cégvezető is voltam, egyszerűen fogalmam sincs, ki mennyit keres más helyeken, mert sosem kerestem állást.

De mivel engem is érdekel, mint bárki mást, hát csináltunk egy fizufigyelőt a NetAcademia webszájton, ahol mindenki bevallhatja a sajátját, és lekérdezheti a többiekét. De hogy ténylegesen válaszoljak is: az iparágban általános MCT-óradíj 5.000 Ft körül van, amit persze az adó jól fejbevág.

it2it: Mi kell ahhoz, hogy valaki jó oktató legyen?

F.M.: Régebben meg voltam győződve, hogy 80% DNS (erre születni kell) és 20% felkészülés, de ma már csak 50-50%-ra teszem ezt az arányt. Persze ha valaki nem bírja a saját anyanyelvét, és/vagy beszédhibás, nem sok jóra számíthat, de ma már tudom, hogy az alapvető előadói képességek elsajátíthatók, fejleszthetők. Minden a visszacsatoláson múlik. Ha egy oktató használható visszajelzéseket kap a produkciójáról (ne lóbáld a kezed, ne mondd mindig, hogy ööö), akkor gyors fejlődésnek lehetünk szemtanúi. A szakmai tapasztalat meg majd jön.

it2it: És honnan tudhatja magáról valaki eldönteni, hogy jó oktató válhatna-e belőle?

F.M.: Próbálja ki. Próbaoktatásokat rendszeresen tartunk. Eljön, meghallgatjuk, megmondjuk.

it2it: Könnyű jó oktatót találni? Milyen bevált módon szoktatok egyáltalán oktatókat keresni?

F.M.: Iszonyú nehéz. Aki kellő felkészültséggel rendelkezik, gyakran egyáltalán meg sem fordul a fejében, hogy oktasson, mert azt hiszi, ez éhhalállal jár, holott ez nem így van.

it2it: Milyen érvekkel győznétek meg egy jó oktatói kvalitású, de nem oktatóként dolgozó szakembert, hogy próbáljon nálatok szerencsét?

F.M.: Ha már esetleg jelentkezett oktatónak, túl vagyunk a nehezén. Én azt vallom, hogy akit győzködni kell, az maradjon szépen ott, ahol van. Milyen motiváltságú oktató az, akit úgy rángattunk be ebbe a szerepbe?

it2it: A NetAcademia az egyik legnagyobb Microsoft fókuszú oktatóközpont. Milyen kapcsolatban álltok a Microsofttal? Milyen fórumokon találkoztok velük?

F.M.: A Microsofttal a kapcsolatunk hogy úgy mondjam: harmonikus. Van egy-két feladat, amire hiába keresnek vállalkozókat, úgysem találnak mást, csak minket. Emiatt egyre több és több közvetlen megkeresés is érkezik tőlük, még csak nem is kifejezetten oktatásra. Lásd például a www.ordoglakat.info hackerjátékot. Most például egy online vizsgarendszeren dolgozik az egyik oktató. Aztán van a redmondi Microsoft: velük elsősorban az MVP díjazottjaink kapcsán kerülünk kapcsolatba. Rendszeresen kapunk konferencia meghívókat, és ha belefér az időbe, el is megyünk. Most februárban a friss Office MVP-s Telek Andrea utazik San Joséba egy Office fejlesztői konferenciára, áprilisban pedig az összes MVP meghívást kapott Redmondba egy négynapos szakmai rendezvényre. Ott a helyünk!

it2it: Mik a céljaitok? Miben lesz más a Netacademia 5 év múlva?

F.M.: József Attila szavaival: "én egész népemet fogom, nem középiskolás fokon, taní-tani!" Szóval nyitunk a szélesebb néptömegek felé. Egyfajta "egyetem"

lesz belőle, amelyiknek semmilyen állami kötődése nincs, tehát azt tanít, amire valóban szükség van. Arról álmodom, hogy egyszer lesz egy olyan diplomás informatikusképző, ahol nem kell megtanulni a HT-1080Z gépi kódú programozását, valamint a lyukkártyák készítésének csínját-bínját. Ez persze sarkítás, a helyzet nem ennyire rossz, de annyi mindenképpen igaz, hogy azt az öt évet hasznosabban is el lehetne tölteni az egyetemeken. Azzal fogunk foglalkozni, ami a jelen és a jövő.

Linkek:

A NetAcademia névjegye az it2it.hu-n
Fóti Marcell névjegye az it2it.hu-n
www.netacademia.net

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://it2it.blog.hu/api/trackback/id/tr96314068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása